Friday, 27 July 2012

Ramadhan al-mubarak...

      Sekarang ni bulan ramadhan, bulan puasa bagi semua umat Islam.Pasti ramai yg dah buat persiapan raya. Dah beli baju raya, kasut raya, tudung raya? Pasti semua cantik belaka macam tuan yg comel kah kan... Memang kita semua happy nak sambut raya tpi jgn la boros sangat, semua terasa nak beli kira membazir tau. Hari raya merupakan hari kemenangan bagi semua umat Islam yg berpuasa selama sebulan. Semua org tahu benda tu tp memandangkan hari kemenangan x semestinya kita kena membazir.Seronok memang seronok tapi jgn smpai terlupa segala pesan agama tau...
     Semasa bulan puasa ni kita nak buat pahala....so, ada la beberapa adab ketika berbuka :

kurma dulu baru yg lain....

  • buka puasa dgn kurma dan air kosong
  • menyegerakan berbuka puasa apabila tiba waktu
  • memperlewatkan bersahur
  • menyegerakan solat maghrib
  • makn dengan kadar yg tidak berlebihan
  • berdoa ketika ingin berbuka, jgn hentam terus tau la lapar
  • berdoa kpd sesiapa yg menjamu kita makan

 OK..dah tau adab-adab so kita amalkanlah selalu jgn buat x tahu plak.... Kami x nak ucap hari raya lagi sbb terlalu awal, takut x sempat nak menyambut nanti...
    
  

Friday, 6 July 2012

REALITY

   Today is weekend agak agak nak buat apa ye?


   Nak UP2 ni stress jugak la...Nak kongsi pasal apa pon kami x ada idea. Hai nampaknya busy la kami hujung minggu ni dan minggu depan nak mentelaah buku ja.Adoi penat la doi! TAPI nak buat macam mn dah jadi student ni macam tu la reality. Memandangkan dah tersebut pasal reality ni apa kata kita fikir brnda yang reality maksudnya wujud bukan angan2 atau pandangan atau khayalan. 
   
   Menceritakan tentang reality, apa yang kita lihat semuanya reality tapi kita selalu berangan angan nak sesuatu yang akan menjadi realiti. Kita nak benda yg kita impikan jadi realiti tapi kita x pernah usaha utk mrnjadikannya realiti. Sungguh sedih bila benda kita nak x menjadi realiti. Sebenarnya kita ada realiti hidup tersendiri contoh:


"Kami dilahirkan dalam hidup yang sederhana, keluarga yang baik, adik beradik 9 orang, pergaduhan sana sini dan sebagainya."

   Itu la realiti hidup kami, kalau x ada pergaduhan , perselisihan faham, merajuk sini sana itu buka realiti lah 2. Mungkin ada orang yg bahagia tanpa pergaduhan , perselisihan faham, merajuk sini sana tapi payah la nak cari dalam 1000000 tu ada la 1. So senang nak habaq realitinya kita semua x sempurna kekadang x disukai orang, dikutuk, dihina, ditertawakan,dipandang hina.

So kita kena redha dan syukur dgn reality yg Allah berikan. Sampai sini saja assalamualaikum.

SAHABAT

SahAbaT!


   Semua orang ada sahabt x kira yg miskin, kaya, berpendidikan, sakit dan sebagainya. Tapi pernah x kita tanya diri kita balik, apakah diri kita setia sebagai seorang kawan atau kawan yg hanya berkawan demi glamour, trend, kaya, memilih? Sahabat ada banyak jenis antara dia

a) kawan sebab x kawan dgn kawan lamanya
b) ingin berkongsi masalah
c) ambil berat pasal kita
d) x kisah tentang kekurangan diri 


Sahabat pon ada tahapnya:


1)setia kepada kita
2)ambil berat bila ada masalah
3)sibuk dengan kerja sendiri kekadang baik
4)x kisah langsung cuma cari ketika kesusahan


   Kita berada di mana satu? Cba persoal diri kita? Pernah kita mencuba menjadi seorang sahabat yang setia, x menyakitkan hati sahabat, x pernah kutuk dari belakang atau fitnah mereka? Jadi kita kena sesama ubah diri agar menjadi sahabat yang baik dunia akhirat bukan yg bwa ke arah duniawi jer. Kawan pon harus la ikhlas dari hati bukan mencari publisiti. Ramai bdk sekolah yg kawan untuk publisiti sebagai contoh mereka kawan dengan orang yg cantik (HOTSTUFF) kat skolah lah kiranya. Kalau setakat kawan mcm tu x payahlah terima kasih daun keladi namanya. Lain kali kalau nak pilih kawan pilih yang sanggup kawan ngan kita x kita masa, rupa, pangkat dan sebagainya.


So lain kali nak berkawantu jangan la memilih sangat ye hampa semua. Sampai di sini saja kami pada hari ini bye assalamualaikum. SEMOGA ANDA BERJUMPA SAHABAT SEJATI ANDA >_-





Thursday, 5 July 2012

SENYUM

Assalamualaikum....

   Hari ini say nak kongsi pasal senyum...
Semua orang tahu senyum tu sedekah mcm tu la jga kami. Apa yang kami nak kongsi sebenarnya ialah pentingnya senyum...
Senyum tu amat penting untuk :

a) merapatkan ukhwah
b)menceriakan suasana
c) semua orang rasa bahagia\ceria
d) sedekah (dpat pahala)


   Tapi tu pon ramai orang yang sombong tak mahu senyum kpd orang lain. Setengah yang kaya tu fikir reputasi depa jatuh kalau senyum kat orang biasa, setengah perempuan pulak x mahu senyum kpd org lain yg bukan geng depa (sekolah) senyum kpd bdak lelaki x apa la, cuba la kalau senyum nak rapatkan ukhwah lagi bagus.
 
   Senyum pon ada hadnya tersendiri, hampa x perlu la senyum syok sendiri maksudnya dok sesaja satgi senyum seorang diri nanti orang fikir pelik pula. Jangan tunggu bila orang senyum baru terasa nak senyum pula ya! Biar kita yang mula bersedekah, nanti kita dapat pahal B)


Sunday, 1 July 2012

SEDIH!

SEDIH!
 
   Semua orang akan rasa sedih pada suatu ketika....masanya kita belum pasti, sama ada cepat atau lambat kesedihan itu akan hadir. Semua orang ada perasaan itu tidak kira jantina, usia, pengalaman dan sebagainya. Setabah mana pun seseorang tu akan tiba juga waktu di mana orang itu akan menangis kesedihan....

   Orang yang ceria bukannya selalu gembira seperti yang dilihat tetapi dia adalah orang yang paling sedih jika kita mengenali mereka. Mereka cuba menutup kesedihan mereka dengan senyuman tetapi disebalik senyuman itu tersembunyi kesedihan yang tidak terbayang oleh sesiapa pun. Jika anda mengetahui perasaan sedih seseorang anda pasti akan memujuknya tetapi hati manusia yang menyimpan kesedihan tni x pernak terpujuk.

   Mereka mempunyai masalah namun merahsiakannya. Tidak mahu diketahui orang lain, sungguh baik hati orang sebegini kerana x mahu orang sekeliling menanggung beban kesedihan mereka. Jadi kita jgan menilai diri seseorang dari luarannya sahaja. Kita mesti cuba memahami diri mereka yg sebenar.

    Sembang pasal sedih ni kami pon sedang bersedih ni memikirkan masa depan yang x tentu cerah x tentu gelap. Kami bingung memikirkannya sebab kami x terasa nak berusa langsung atas sesuatu. Kami berasa sedih kenapa kami x boleh nak ubah diri supaya lebih cekal dan tabah untuk hadapi sesuatu.Ya ALLAH tunjukkan lah jalan kepadaku, arah untuk dituju, panduan hidup buatku....Hanya pada-MU ku meminta...
KAU jangan biarkan kuterus di arus kesedihan...Hanya padamu kumeminta...
OK SAMPAI DISINI SAJA KAMI PADA HARI INI ASSALAMUALAIKUM...BYE


 

PUTUS ASA..

ISTILAH JANGAN PUTUS ASA

Apa maksud putus asa??
1)Putus harapan dah x boleh cari jalan lain untuk menyelesaikan masalah?
2)X tau nak buata apa dan biarkan perkara tu terus terjadi?
3)Frust menonggeng ttg sesuatu dan biarkan diri terus diambang kesedihan?

ADAKAH ITU MAKSUD PUTUS ASA?
= jika fikir mcm tu SALAH sama sekali
Putus asa ni bagaikan kita melepaskan sesuatu perkara atas kegagalan yg pertama tlah kita lakukan..
Sekali gagal x bermakna selama-lamanya kita gagal...
Kita x bleh putus asa sbb klau kita mudah putus asa kita mcm ajar diri kita supaya senang mengalah atas sesuatu benda yg kita x tahu ia bleh terjadi atau x..
 


Kita nak biar diri kita diselubungi kesedihan bak hujan yg rintik pd suatu ketika?? Kita biarkan benda tu terus berada dlam ARUS KEGAGALAN.
Klau kita ttp biarkan diri kita sedih lama2 kita akan terfikir utk melakukan sesuatau yg yg x patut. Ada yg stgah tu akan fikir utk melakukan sesuatu yg dpt merosakkna msa dpan atau menghentikan masa depa... Maksud menghentikan masa depan adalah org yg decide utk bunuh diri...
Tolong la jgn buat benda mcm tu. Apa yg kita dapat klau buat mcm tu dpat pahala?ganjaran?mata wang? harta?Atau dpat apa yg kita gagal tu? Fikir-fikirkanlah.. Kita jangan la terlalu mudah putus asa...Islam x tuntut pon utk kita buat mcm tu ...




Oleh itu kita kena bangkit, buktikan siapa diri kita yg sebenar dan buktikan yg kita x sakit akibat kegagalan dahulu...
Buat mcm lagu ni dia bangkit dan buktikan yg dia x sakit dan tak putus asa atas kegagalannya dahulu..
Mari kita bina diri kita kembali dan bang kit dari kegagaln yg lampau dan jgan biar ia tetap menghantui diri kita ...

ok kami hidangkan kalian dgan lagu drpd nalwa latif KOSONG yg menunjukkan dia x pernah putus asa atas kegagalannya..BYE ASSALAMUALAIKUM...